«ՀԱԼԷՊԸ ՊԱՀԵԼ ՉԻ ՆՇԱՆԱԿԵՐ՝ ԱՐԳԻԼԵԼ ՀԵՌԱՆԱԼ ՓԱՓԱՔՈՂՆԵՐԸ»
Սուրիոյ ներքին պատերազմի մթնոլորտին մէջ օր չ՚անցնիր, որ նոր ողբերգութիւն մը չպատահի Հալէպի մէջ։ Աւելորդ է ըսել, որ այս երեւոյթը ամէն օր նոր ու ջլատիչ ողբերգութեան մը ծնունդ կու տայ նաեւ հալէպահայութեան տեսակէտէ։ «Արեւելք» կայքէջի հաղորդումներով, վերջին օրերուն հերթական հրթիռակոծումներ տեղի ունեցան Հալէպի զանազան շրջաններուն մէջ։ Այդ հրթիռներուն թիրախը դարձան մանաւանդ՝ Սուլայմանիյէ, Թելեֆոն Հաուայի, Թիլալ եւ Մուշիյէ: Այս իրավիճակին մէջ հալէպահայ համայնքէն ներս նախատեսուած հաւաքներն ալ, որոնք տեղի պիտի ունենային «Կիւլպէնկեան» վարժարանի բակին մէջ, ջնջուած են ապահովութեան պատճառներով։ Քաղաքի զանազան հատուածներուն ենթարկուած հրթիռարձակումներուն հետեւանքով հայկական թաղամասերը եւս յայտնուած են անդամալուծուած վիճակի մը մէջ:
Միւս կողմէ, հալէպահայ գործիչ Ռոպէրթ Սիւլահեան վերոյիշեալ կայքէջին տուած հարցազրոյցին մէջ ըսաւ։ «Հալէպը պէտք է պահենք ըսել չի նշանակեր՝ արգիլել հեռանալ փափաքողները»։ Այսպէս, հալէպահայ բժիշկ եւ հասրակական գործիչ Ռոպէրթ Սիւլահեանի կարծիքով՝ սխալ է Հալէպի ղեկավարութիւնը քննադատել: «Մենք դէմ ենք՝ հալէպահայ պատասխանատուները քարկոծելու: Անոնք, որ չփախան եւ Հալէպ մնացին, որպէսզի կարենան ժողովուրդին օգտակար դառնալ: Այդ մարդիկը քննադատելը անիմաստ է: Քիչ կամ շատ բոլորն ալ բաներ մը ըրին: Մենք փախանք, դուրս ելանք, իրենք մնացին: Անոնք աւելի արժանի են գովաբանութեան, քան՝ քարկոծման», համոզուած է ան:
Հալէպահայ գործիչը խօսելով այսօր Հալէպէն հեռանալու կամ մնալու նիւթին մասին՝ նշեց. «Ամէն մարդ ազատ է իր կարծիքը արտայայտելու: Ըստ մէկուն «պէտք է հայերը դուրս ելլեն», միւսը կ՚ըսէ. «պայման չէ բոլորը դուրս ելլեն», ուրիշ մը՝ «կէսը թող ելլէ, կէսը թող մնայ»: Ամէն մէկը կարծիքը կու յայտնէ, բայց ոչ ոք իրաւունք ունի ըսելու, որ այսինչը հոն մնաց, քանի որ հոն դրամ կը շահի պատերազմական վիճակէն օգտուելով: Այդպէս բան չկայ: Ո՛չ ալ, թող քարկոծեն ղեկավարները եւ մեղադրելով զանոնք ըսեն, թէ ղեկավարներն են յանցաւորը, որ հալէպահայերը դուրս չբերին»:
Անդրադառնալով սփիւռքի պահպանման եւ գոյատեւման համար Հալէպի ունեցած մեծագոյն դերակատարութեան՝ ան նշեց. «Եթէ մեր սփիւռքի պատմութեան նայինք, Արեւելքէն մինչեւ Արեւմուտք, ովքե՞ր եղած են խմբագիրները, մեծ մասամբ անշուշտ, որո՞նք եղած են դպրոցներու ուսուցիչները, հայերէնի ուսուցիչները, կը կրկնեմ մեծ մասամբ, ամբողջ սփիւռքի տարածքին տնօրէնները, միութեան ղեկավարները ուրկէ՞ էին: Պատասխանը բնականաբար Հալէպէն: Միշտ Հալէպն է, որ տուած է այդ աւիշը եւ եղած է այդ արիւնը փոխանցողը, այդ արեան կանչը փոխանցողը: Եթէ սփիւռքի միւս գաղութները քիչ կ՚ապրէին ու այսօր ալ կ՚ապրին, պատճառը հալէպահայերուն հիմնական դերակատարութիւնն է: Ուրեմն Հալէպը պէտք չէ քանդուի, Հալէպը պէտք է շարունակէ իր առաքելութիւնը, պէտք է վերապրի: Ես համաձայն չեմ այն արտայայտութեան, թէ՝ «Հալէպը վերջացաւ»: Հալէպը չվերջացաւ, ո՛չ ալ կը վերջանայ: Մայր գաղութը, առաջին գաղութը, մեր հողերու սահմանակից առաջին ամենամեծ գաղութը, Հալէպը չի կրնար վերջանալ, չի կրնար մեռնիլ: Եթէ կոչեր կան Հալէպը պահպանելու, այդ չի նշանակեր, որ գացողներուն կ՚ըսեն մի՛ երթաք: Այդպէս բան չկայ: Եթէ որոշ ղեկավարներ իրենց զաւակները դուրս տեղափոխած են ապահովութեան համար, իսկ իրենք հոն կեցած, այդ իսկ փաստ է, որ իրենց կեանքը վտանգի կ՚ենթարկեն, իրենց ընտանիքներէն բաժնուած կ՚ապրին, պարզապէս, որպէսզի այնտեղի գաղութին հոգատարութիւն ցուցաբերեն, եւ անոնց կարիքները ապահովեն, կարելի եղած չափով»:
Սիւլահեան անդրադառնալով հալէպահայութեան ներկայ տագնապալի իրադրութեան եւ շատ մը հալէպահայերու քաղաքէն հեռանալու վերաբերեալ արձակած կոչերուն՝ ըսաւ. «Պէտք է նկատի առնենք, որ երբ կ՚ըսենք՝ «Հալէպը պէտք է պահենք», այդ չի նշանակեր, թէ պարտադրաբար մարդիկը հոս պիտի պահենք, չի նշանակեր, որ մարդոց պիտի ստիպենք կամ պիտի համոզենք, որպէսզի չերթան Հալէպէն, այլ մնան վտանգի տակ եւ այլն: Անոնք, որոնք կը փափաքին դուրս գալ Հալէպէն, իրենց օգտակար պէտք է ըլլանք, ղեկավարութիւնը պէտք է իրենց օգատակար ըլլայ, մանաւանդ անոնց, որոնք երախաներ ունին, պէտք է անոնք ապահով տեղ մը փոխադրուին, եթէ այդպէս կը փափաքին: Իսկ այն ընտանիքները, որոնք չեն ուզեր ելլել Հալէպէն, զանոնք դուրս հանելու մասին խօսիլն իսկ աւելորդ է»:
«Ճիշդ է, որ մեր հայրենիքը Հայաստանն է, բայց սուրիահայն ալ հարիւր տարիներէ ի վեր կ՚ապրի այս հայրենիքին մէջ, նոր հայրենիքին մէջ, իր մէջ այլեւս արմատացած է Սուրիոյ հանդէպ պատկանելիութիւնը, այնպէս ինչպէս լիբանանահայերուն մօտ արմատացած է Լիբանանի հանդէպ պատկանելիութիւնը: Երբ Լիբանանի ղեկավարները կ՚ըսեն. «Մենք անկարելի է Լիբանանէն ելլենք, իբր քաղաքացիներ՝ մեր իրաւունքները ունինք , մենք նախարար ու երեսփոխան ունինք», սուրիահայերը ի՞նչ բանով կը տարբերին անոնցմէ: Ընդհակառակը, Հալէպը քիչ մըն ալ աւելի հին է, որպէս գաղութ, քան Լիբանանի գաղութը: Ինչ՞ւ մենք պիտի քանդենք Հալէպը: Որպէս գաղութ, ծրագրով մը քանդելու իրաւունք չունինք», բացայայտեց ներկայիս Լիբանան ապրող Սիւլահեան:
«Անոնք, որոնք կ՚ուզեն ելլել, ազատ են, շատ պարզ է: Ընդհակառակը պէտք է անոնց օգտակար ըլլալ ամէն ձեւով, ըլլայ Հայաստանէն, ըլլայ նախկին սուրիահայերէն, ըլլայ հայ մեծահարուստներէն, թէեւ շատ մեծ յոյս չունիմ Հայաստանի հարուստ աւագներէն, բայց անշուշտ օգտակար դարձողներ կան», եզրափակեց ան:
ՄԱՀ ՄԸ ԵՒՍ
Միւս կողմէ, երէկ հաղորդուեցաւ, որ Հալէպի մէջ հայ մը եւս մահացած է։ 35-ամեայ Յարութ Աւագեան, որ նախապէս վիրաւորուած էր ծանրօէն, երէկ կնքեց իր մահկանացուն։ Բաց աստի, Յարութ Աւագեանի մայրն ալ չորս ամիս առաջ զոհուած էր։